Pengajaran Novel Songket Berbenang Emas

Pengajaran Novel Songket Berbenang Emas|APAKAH pengajaran dan contoh disebalik Novel Songket Berbenang Emas? Panduan buat calon SPM yang ingin ketahui pengajaran Novel Songket Berbenang Emas. Sedia maklum, Novel Songket Berbenang Emas merupakan novel terpilih untuk Komsas Tingkatan 5 bagi ZON 1 iaitu negeri Kedah, Perak, Perlis dan Pulau Pinang.

Pengajaran Novel Songket Berbenang Emas

Pengajaran Novel Songket Berbenang Emas

Berikut dikongsikan maklumat berkaitan pengajaran dan contoh dalam Novel Songket Berbenang Emas:

   Berdasarkan novel Songket Berbenang Emas karya Khairuddin Ayip. Penulis telah mengemukakan pelbagai pengajaran dalam novel ini.

   Pengajaran pertama yang terdapat dalam novel ini ialah, kita hendaklah membantu orang yang berada dalam kesusahan. Contohnya, Tauke Lim bersedia menghulurkan bantuan kepada keluarga Embong dengan membenarkan keluarga tersebut berhutang untuk membeli barang di kedainya. Tauke Lim juga sanggup membeli tanah yang ingin dijual oleh Nek Kiah untuk diberi kepada Embong supaya Embong mempunyai tanah untuk dijadikan sebagai tempat tinggal.

   Pengajaran kedua yang terdapat dalam novel ini ialah kita mestilah berusaha untuk menyelesaikan setiap masalah yang kita hadapi. Dahlia berusaha untuk menyelesaikan masalah yang dihadapinya dengan sebaik mungkin. Dalam hal pelajaran, dia mendapatkan nota daripada kawan-kawannya kerana dia ketinggalan pelajaran setelah dia melawat emaknya di Hopsital Taman Bahagia.

   Pengajaran ketiga yang terdapat dalam novel ini ialah kita mestilah gigih dan tekun dalam menuntut ilmu. Contohnya, Dahlia gigih belajar tanpa mengenal erti rasa jemu dan penat sebagai persediaannya untuk menghadapi peperiksaan STPM walaupun terpaksa berkorban masa, tenaga dan tempat menuntut ilmu.

  Pengajaran keempat yang terdapat dalam novel ini ialah kita hendaklah mengamalkan sifat kasih sayang dalam hubungan antara ahli keluarga. Contohnya, Dahlia amat mengasihi dan menyayangi ibu dan bapanya. Dia berusaha melawat ibunya yang menerima rawatan di Hospital Permai di Johor Baharu.


Artikel Berkaitan:

👉 Nota Lengkap Novel Songket Berbenang Emas Komsas Tingkatan 5

Maklumat Lanjut

Untuk mendapatkan maklumat dan info terkini, join dengan klik link Channel Telegram dibawah:
KLIK 👉 https://t.me/rujukanexamspm

Semoga perkongsian Pengajaran Novel Songket Berbenang Emas ini dijadikan rujukan buat semua calon SPM!

No comments

Powered by Blogger.