Pengajaran dan Contoh Novel Tirani

Pengajaran dan Contoh Novel Tirani|APAKAH pengajaran dan contoh disebalik Novel Tirani? Panduan buat calon SPM yang ingin ketahui pengajaran Novel Tirani. Sedia maklum, Novel Tirani merupakan novel terpilih untuk Komsas Tingkatan 5 bagi ZON 2 iaitu Negeri Sembilan, Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Pengajaran dan Contoh Novel Tirani

Pengajaran dan Contoh Novel Tirani

Berikut dikongsikan maklumat berkaitan pengajaran dan contoh dalan Novel Tirani:

1. Kita hendaklah mengamalkan nilai kasih sayang dalam hubungan keluarga

Contoh: Sebagai ibu, Raidah amat menyayangi anaknya, Waheeda dengan memberi sokongan moral kepada anaknya sewaktu Waheeda menjalani pembedahan di SMC Singapura.

2. Kita hendaklah berani menghadapi risiko dalam melaksanakan sesuatu pekerjaan

Contoh: Waheeda membuat pinjaman baharu daripada tabung usahawan siswazah, Bank Pembangunan untuk membeli Chalet Iwana-Iwani yang ingin dijual oleh pemiliknya, Abdul Aziz Imran.

3. Kita hendaklah gigih dalam menempuh berbagai-bagai cabaran dan dugaan

Contoh: Sebagai pengusaha Chalet Tajau Emas,Waheeda Nurlyana telah berusaha sedaya-upaya untuk mengembangkan perniagaan di bawah sektor pelancongan itu. Waheeda turut menyediakan pakej pelancongan yang berbentuk ekopelancongan dan agropelancongan kepada pengusaha walaupun menerima saingan sengit daripada pengusaha hotel dan chalet yang lain.

Kegigihan Waheeda dalam membina hubungan persahabatan turut. Waheeda gigih dan bijak berhadapan dengan sikap prejudis rakannya Bazilah yang mencemburui hubungan baiknya dengan tunangannya sendiri, Dr. Zahari.

Artikel Berkaitan:

👉 Nota Lengkap Novel Tirani Komsas Tingkatan 5

Maklumat Lanjut

Untuk mendapatkan maklumat dan info terkini, join dengan klik link Channel Telegram dibawah:
KLIK 👉 https://t.me/rujukanexamspm

Semoga perkongsian Pengajaran Novel Tirani ini dijadikan rujukan buat semua calon SPM!

No comments

Powered by Blogger.