Nilai Novel Silir Daksina

Nilai Novel Silir Daksina|APAKAH nilai murni dan contoh disebalik Novel Silir Daksina? Panduan buat calon SPM yang ingin ketahui nilai murni Novel Silir Daksina. Sedia maklum, Novel Silir Daksina merupakan novel terpilih untuk Komsas Tingkatan 5 bagi ZON 4 iaitu Johor, Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan.

Nilai Novel Silir Daksina

Nilai Novel Silir Daksina

Berikut dikongsikan maklumat berkaitan nilai murni dan contoh dalam Novel Silir Daksina:

1. Nilai kasih sayang

- Haiqal menghantar pesanan ringkas kepada adik tirinya Nurul Asiyah semasa dia berada di Kampung Seri Purnama kerana amat rindu akan adik tirinya itu.

- Abdullah bin Kayan Terlalu sayang akan anaknya Haiqal yang dipisahkan oleh isterinya sehinggakan dia sentiasa Merinduinya dan menaghasilkan manuskrip cerita tentang perasaan rindu kepada anaknya.

2. Nilai amanah

- Tauke Ong menjaga rumah pusaka Cikgu Abdullah bin Kayan yang diamanahkan oleh arwah sebelum beliau meninggal dunia dengan menjaga bail, bersih dan kemas sehingga Haiqal Haqimi datang ke Kampung Seri Purnama.

3. Nilai kegigihan

- Haiqal gigih dalam berlatih tarian zapin  sambil dibantu oleh Paksik Bakar' Haji Selamat, Wak Parmin, Abang Ramlan dan Wak Seman yang bersungguh-sungguh mahu mengajarnya.

- Haiqal berusaha untuk mengetahui sejarah hidup ayah kandungnya yang terpisah sejak kecil setelah mendapat manuskrip yag dikirimkan oleh Ong Swee Hwa.

Artikel Berkaitan:

👉 Nota Lengkap Novel Silir Daksina Komsas Tingkatan 5

Maklumat Lanjut

Untuk mendapatkan maklumat dan info terkini, join dengan klik link Channel Telegram dibawah:
KLIK 👉 https://t.me/rujukanexamspm

Semoga perkongsian Nilai Novel Silir Daksina ini dijadikan rujukan buat semua calon SPM!

No comments

Powered by Blogger.